Ajankohtaista

Kesätyöntekijämme Elias Mäenpää

Kesätyö isännöintiyrityksessä imaisi heti mukaansa

21.06.2022

Esittelyssä MTR- Isännöinti Oy:n kesävahvistus Elias Mäenpää:

Hei Elias, mitä kuuluu

Kiitos, hyvää kuuluu! Päätin juuri peruskoulun, syksyllä odottaa lukio ja tiukka panostus pitkään matikkaan. On mahtavaa, että pääsin tässä välissä ihan toisenlaisiin hommiin.

Millaisia ovat olleet ensimmäiset viikot työssä?

Olen heti päässyt tekemään monia kiinnostavia työtehtäviä ja on ollut hyvä huomata, että ne sujuvat ilman aikaisempaa työkokemusta. Olen mm. skannannut tärkeitä papereita ja järjestellyt firman nettisivuja.

Toimistossa on ollut yllättävän vähän työntekijöitä paikalla, tilaa riittää. Yhteishenki on parasta täällä, kaikki tietävät toisensa ja hauskoja juttuja riittää. Lounas- ja kahvitauot ovat päivän kivoimpia hetkiä, siellä jutellaan rennosti kaikista kivoista asioista – ja ihan parasta on se, että heti kun tekee mieli kahvia tai taukoa niin tauon voi pitää, niille ei ole aikataulua.

Työmatkakaan ei ole rasittanut, sillä toimisto sijaitsee Tikkurilan keskustassa ja kaikki julkiset  kulkuvälineet menevät tästä ohi.

Onko tapahtunut jotain kommelluksia?

Ei sen kummempaa kuin epäonnistunut kahvin keitto. Olin laittanut suodattimen hieman vinoon, joten tullessani muutaman minuutin päästä kahvikoneelle lattialla oli hirveä kahvisotku. No, huumorilla siitäkin selvittiin.

Mitä odotat kesältä työn ulkopuolella?

Odotan kesän viettoa kavereiden kanssa ja tietokoneella pelaamista.

Mitä kuuntelet kesällä?

Sipen Tesomanjärvelle on ehdottomasti paras kesäbiisi.


Isännöitsijän työ ei ole entisensä

07.06.2022

Vastuullisen asumisen ja rakentamisen vaatimus, liikkumisen sähköistyminen, kustannustason nousu ja digitalisaatio ovat isännöitsijän arkipäivää ajassamme. Mielikuvat ammatista laahaavat kuitenkin vielä perässä.

”Isännöitsijäksi joudutaan, kun muualle ei päästä”, saattaa joku vielä ajatella.

Ajatus ei ole minulle täysin tuntematon ja olen joskus kuullut myös, että ainoa hyvä puoli tässä työssä on olla ylempi toimihenkilö. Itse olen kuitenkin pääasiassa tavannut ammatistaan ylpeitä isännöitsijöitä, jotka ovat hakeutuneet alalle eivätkä joutuneet, kertoo isännöitsijän työstä juuri diplomityön tehnyt MTR-Isännöinti Oy:n liiketoimintajohtaja Tuulia Sirviö.

Isännöitsijän työtä on helppo arvioida sen mukaan, onko tämä kirjoittanut riittävällä tarkkuudella esityslistoja ja pöytäkirjoja tai saanut hallituksen päätöksiä nopeasti täytäntöön. Todellinen osaaminen löytyy kuitenkin pintaa syvemmältä. On valitettavaa, että näistä asioista joudutaan edelleen keskustelemaan. Isännöitsijän työssä vaadittavat kompetenssit ovat ennen kaikkea kokonaisuuksien hallinta, vuorovaikuttaminen, keskeneräisyyden sietäminen ja organisointikyky. Unohtamatta itseohjautuvuutta. Pöytäkirjat, talousasioiden hallinta ja asunto-osakeyhtiölain tunteminen rakennetaan näiden kompetenssien päälle. Ne ovat ammattiin liittyviä taitoja, joita opitaan kirjoista lukemalla, ammattiin liittyvissä koulutuksissa, tekemällä ja töissä.

Hyvän isännöinnin mittari pitää olla jo muutakin kuin selkeiden pöytäkirjojen tekeminen ja asioiden täytäntöönpano. Ne ovat minimivaatimuksia. Suomen sitoutuminen hiilineutraaliuuteen vuoteen 2035 mennessä, sähköautojen lisääntyminen, kustannustason nousu ja Maanmittauslaitoksen huoneistotietojärjestelmä ovat asioita, jotka vaikuttavat meidän jokaisen asumiseen. Hyvän isännöinnin mittarit tulisi jatkossa löytyä täältä.

 

Lue lisää:

Tutustu taitaviin ammattilaisiimme. Oletko isännöintialan osaaja? Hae töihin meille!

MTR-konserni ja STIO liittyvät Odevo-konserniin – Uuteen kansainväliseen haastajaan kiinteistönhoito- ja isännöintialalla

07.04.2022

Puhuttaessa kiinteistönhoidosta ja isännöinnistä, toivoo nykypäivän kodinomistaja ennen kaikkea sujuvuutta sekä laadukasta asiakaspalvelua. Samaan aikaan kiinteistöala yleisesti ottaen on kuitenkin jäänyt jälkeen niin asiakaslähtöisessä ajattelussa kuin digitalisaation hyödyntämisessäkin. Uusia tuulia alalle tuokin nyt nuori, mutta jo kansainvälistynyt Odevo-konserni, jonka tavoite on vastata näihin haasteisiin ja tehdä kodinomistajien elämästä sujuvampaa kaikkialla maailmassa. Odevo lanseerattiin maaliskuussa 2022 ja nyt suomalaiset yritykset MTR ja STIO liittyvät osaksi konsernia. Samalla Suomesta tulee Odevon kolmas markkina-alue Ruotsin ja Iso-Britannian lisäksi.

MTR-konserni ja sen yritykset MTR-Isännöinti Oy, Onni Isännöinti Oy ja Walttari Oy ovat liittyneet yhdessä Suomen Tekninen Isännöinti Oy STIO:n kanssa osaksi Odevoa. Odevo on uusi kansainvälinen konserni, jonka tavoitteena on yhdistää ihmisten ja teknologian voima sekä nousta niitä hyödyntämällä asumispalveluiden ja kiinteistönhoidon kansainväliseksi johtajaksi.

MTR:n toimitusjohtajan Krister Ilvosen mukaan Odevoon liittyminen antaa MTR:lle ja STIO:lle entistäkin paremmat valmiudet vastata asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin:

”Osakkaat ja asukkaat vaativat enemmän sujuvuutta ja parempia digitaalisia ratkaisuja kuin alamme on perinteisesti pystynyt tarjoamaan. Haasteeseen tartuttaessa yhteistyö on voimaa, joten Odevoon liittyminen on meille hieno tilaisuus. Yhdessä pystymme vastaamaan markkinoiden muuttuviin vaatimuksiin paremmin. Odevon ajattelutapa on yrittäjähenkinen eli jatkamme edelleen oman liiketoimintamme rakentamista, mutta konsernin tuella. Tässä ikään kuin yhdistyvät kummankin maailman parhaat puolet”, hän kuvailee.

Odevo toimii jo ennestään Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa, joten Suomesta tuli sen kolmas markkina-alue. Suomessa MTR-konsernilla ja STIO:lla on laaja kokemus asunto-osakeyhtiöiden palvelutuotannosta sekä hallinnollisen että teknisen isännöinnin osalta. MTR-konserni palvelee kaikkiaan yli 420 asunto-osakeyhtiötä ja 15 000 kotia yli 20 vuoden asiantuntemuksella. STIO toimii teknisen isännöinnin kumppanina yli 40 isännöintitoimistolle ja palkitusta palvelukonseptista hyötyvät lukuisat taloyhtiöt.

”Meillä on ilo toivottaa Krister ja hänen tiiminsä tervetulleeksi Odevoon. He jakavat kaikkien Odevon yritysten yhteiset arvot ja meidän kaikkien tavoin painottavat myös korkealaatuista asiakaskokemusta sekä tavoitetta olla mielenkiintoinen työpaikka, jossa ihmiset viihtyvät ja kehittyvät saavuttaessaan samalla merkittäviä asioita yhdessä. Suomi on myös hyvin kehittynyt kiinteistönhoidon markkina-alue, jossa isännöitsijän rooli on ammattimainen”, sanoo Odevon toimitusjohtaja Daniel Larsson.

Kymmenkertainen liikevaihto kolmessa vuodessa

Odevo perustettiin vuonna 2019, kun ruotsalaiset Nabo ja SBC yhdistivät voimansa sen alla. Siitä lähtien konserni on ollut nopeassa, kansainvälisessä kasvussa. Maaliskuussa 2022 MTR:n ja STIO:n lisäksi myös Isossa-Britanniassa toimiva Premier Estates liittyi Odevoon.

Nopea kasvu näkyy myös numeroissa. Odevon liikevaihto on kymmenkertaistunut alkuajoista, ja nyt konserni hallinnoi yli 380 000 asuntoa. Konserni työllistää 1 300 henkilöä, ja sen liikevaihto oli viime vuonna noin 144 miljoonaa euroa.

Odevon toimitusjohtajan Daniel Larssonin mukaan konsernin perustaminen lähti halusta viedä koko alaa eteenpäin ja tehdä ihmisten elämästä sujuvampaa kaikkialla maailmassa.

”Olemme jo saaneet aikaan merkittäviä muutoksia Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa. Nyt keskitymme käynnissä olevaan seuraavaan laajentumisen vaiheeseen ja samalla valmistaudumme myös uusiin markkinoihin. Yhdysvallat on maailman suurin kiinteistönhoidon markkina-alue ja on luonnollisesti yksi tärkeimmistä tulevaisuuden kohdemarkkinoistamme. Tavoitteemme on jälleen kymmenkertaistaa liikevaihtomme ja valjastaa kasvun tuoma kapasiteetti siihen, että voimme tuottaa asiakkaillemme entistäkin parempaa arvoa ja palvelua”, hän sanoo.

Teknologia hyödyttää kaikkia

Asuinkiinteistöt ovat maailman suurin omaisuusluokka. Asunnon ostaminen onkin usein suurin sijoitus, jonka ihminen tekee elämänsä aikana. Kiinteistöala on kuitenkin jäänyt jälkeen niin asiakaslähtöisessä ajattelussa kuin digitalisaation hyödyntämisessäkin. Odevo haluaakin modernisoida alaa vastaamaan nykypäivän kodinomistajien tarpeita ja hyödyntää teknologiaa palvelun parantamiseen.

Tästä syystä teknologia on Odevon liiketoimintamallin ytimessä. Odevon digitaalisen alustan takana on jo 15 vuotta tuotekehitystyötä. Alusta kattaa kaikki kiinteistö- ja taloushallinnon osa-alueet sisältäen myös tehtävä-, dokumentti ja sopimushallinnan. Odevolla on tällä hetkellä 40 ohjelmistokehittäjää, ja se aikoo palkata vähintään 60 lisää kahden vuoden sisällä varmistaakseen kehityksen huipulla pysymisen.

Perinteisten isännöinti- ja kiinteistönhuoltopalveluiden lisäksi Odevon yritykset ovat luomassa uusia palveluita ja tuotteita sekä asukkaille että kiinteistönomistajille. Viimeisin esimerkki on Ruotsista, jossa
asiakkaille on kyetty tarjoamaan ensimmäisenä kiinteistönhoito- ja isännöintiyrityksenä markkinoiden johtavaa talletuskorkoa asiakkaan ylimääräiselle likviditeetille.

Lisätietoja

Krister Ilvonen
toimitusjohtaja, MTR-konserni ja Suomen Tekninen Isännöinti Oy
puh. 050 479 2880, krister.ilvonen@mtr.fi

Liite: Kuva MTR/STIO toimitusjohtaja Krister Ilvonen, Odevo Group toimitusjohtaja Daniel Larsson

Odevo perustettiin luomaan uutta ja parempaa asiakaskokemusta perinteiselle toimialalle yhdistämällä ihmisten ja teknologian voima. Konserniin kuuluvat perustajayhtiöt Nabo, SBC ja Rendall & Rittner sekä uusimmat jäsenet MTR, STIO ja Premier Estates. Odevo perustettiin ruotsalaisen kiinteistönhoito- ja isännöintiyritys Nabon vuoden 2019 lanseerauksen ja SBC:n hankinnan jälkeen. Yhdessä yhtiöt hallinnoivat 380 000 asunnon salkkua ja työllistävät 1 300 henkilöä. Odevon liikevaihto on yli 144 miljoonaa euroa.

MTR-konserni tarjoaa asiakaslähtöisiä kiinteistöhallinnan palvelukokonaisuuksia koko Uudenmaan alueella. Konsernin yritykset palvelevat kaiken kokoisia taloyhtiöitä yli 20 vuoden asiantuntemuksella. Yhteensä konserni huolehtii noin 420 taloyhtiön arjesta ja 15 000 kodista. Suomen Tekninen Isännöinti STIO on teknisen isännöinnin markkinajohtaja Suomessa. Yritys toimii yli 40 isännöintitoimiston teknisenä kumppanina omalla toiminta-alueellaan. STIOn vahvuus on asunto-osakeyhtiölain vankka tuntemus ja kyky palvella kaikissa kiinteistön elinkaaren vaiheissa.


MTR-Isännöinti pitää alan toimintatapojen perusteellista tutkintaa hyvänä asiana

11.02.2021

Kilpailu- ja kuluttajavirasto tiedotti 10.2.2021 kartellitutkinnan päättymisestä isännöintitoimialalla.

MTR-Isännöinnissä noudatetaan kilpailulainsäädäntöä ja yrityksessä toimitaan hinnoittelun osalta täysin itsenäisesti. Isännöintitarjoukset toteutetaan yrityksen omien hinnoitteluperiaatteiden, kustannusrakenteen ja asiakkaan tarvitsemien palveluiden mukaan. Palvelusta sovitaan kunkin asiakkaan kanssa isännöintisopimuksella. 

”Koemme alan toimintatapojen perusteellisen tutkimisen hyvänä asiana. Kaikkien toimintatapojen pitää olla selkeitä ja avoimia”, toteaa MTR-Isännöinnin toimitusjohtaja Krister Ilvonen Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkinnasta.  

MTR-Isännöinnin toimitusjohtaja Krister Ilvonen on jäsen Isännöintiliiton nykyisessä hallituksessa, jonka tehtävä on edistää toimialan reilua ja avointa kilpailua.

”Yrityksellemme on tärkeää, että Isännöintiliittoa kehitetään oikeaan suuntaan. Olen ollut mukana muuttamassa liiton toimintatapoja keskeisiltä osin vaihdetun johdon kanssa. Lisäksi uudistimme liiton strategian etuajassa”, Krister Ilvonen summaa Isännöintiliitossa tehtyä työtä.

KKV:n tutkinta kohdistui 2014–2017 väliseen ajanjaksoon, jolloin MTR-Isännöinnillä ei ole ollut edustusta liiton hallituksessa.

Mikäli teillä herää mitä tahansa kysymyksiä aiheesta, vastaamme niihin mielellämme.   


Lisätietoja:

Krister Ilvonen
toimitusjohtaja, MTR-Isännöinti
050 324 4024, krister.ilvonen@mtr.fi


Olemme sopeuttaneet toimintaamme poikkeusoloihin

14.04.2020

MTR-Isännöinti suhtautuu koronavirukseen erittäin vakavasti. Kannamme yhteiskunnallisen vastuumme ja teemme voitavamme koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Haluamme suojata asiakkaitamme, yhteistyökumppaneitamme ja työntekijöitämme. Seuraamme tiiviisti viranomaistiedotusta ja tapahtumien kulkua.

Viranomaisohjeistuksen mukaisesti henkilökuntamme työskentelee toistaiseksi pääosin etänä. Poikkeustilanne vaikuttaa työntekijöidemme arkeen ja olemmekin ottaneet käyttöön joustavia työaikaratkaisuja. Henkilöstöllämme on mahdollisuus esimerkiksi lyhennettyyn työaikaan tai työn tekemiseen joustavasti pätkissä, jotta perheillä on tässä haastavassa tilanteessa enemmän liikkumavaraa.

Tällä hetkellä epidemia ei vaikuta henkilöstövahvuuteemme, eli palvelemme asiakkaitamme normaalisti. Mikäli tilanne muuttuu, tiedotamme siitä välittömästi. Olemme tehneet jatkuvuussuunnitelmia poikkeustilanteiden varalle, jotta palveluntuotanto jatkuu mahdollisimman häiriöttömänä.

Yhtiökokoukset poikkeustilanteessa

Suomen hallitus on määrännyt, että julkiset kokoontumiset rajoitetaan kymmeneen henkilöön ja kielto koskee myös yhtiökokouksia. Lain mukaan yhtiökokous on pidettävä kuuden kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä, mutta lakia säädettäessä ei ole otettu huomioon poikkeusoloja kuten epidemiaa. Oikeusministeriö valmisteleekin parhaillaan lakimuutosta, joka sallisi yhtiökokouksen lykkäämisen määräajan yli. Lakimuutoksella myös helpotetaan kokousten järjestämistä etäosallistumisten ja valtuutusten avulla.  Hallituksen esitykset asiasta ovat tulossa lähiviikkoina. Muutosten on määrä kestää vuoden loppuun.
Lähde: Oikeusministeriön tiedote

Taloyhtiön hallitus tekee päätöksen yhtiökokouksen lykkäämisestä tai kokouksen pitämisestä etäyhteyksiä hyödyntäen. Mikäli kokous päätetään järjestää, hallitus miettii, mitkä ovat parhaat käytettävissä olevat keinot osallistua etäyhteydellä yhtiökokoukseen juuri omassa taloyhtiössä.

Yhtiövastike- ja käyttökorvaustilisiirrot

Yhtiövastikkeisiin ja käyttökorvauksiin (esim. autopaikka- tai saunavuoromaksu) liittyvät tilisiirrot ovat useimmissa taloyhtiöissämme voimassa kesäkuun loppuun asti. Taloyhtiön talousarviosta ja yhtiövastikkeen määrästä päätetään yleensä yhtiökokouksessa. Mikäli yhtiökokousta joudutaan siirtämään, pysyvät vastikkeet ja käyttökorvaukset ennallaan. Tässä tilanteessa toimitamme uudet tilisiirrot ennen edellisen tilisiirron voimassaolon päättymistä.

Ilmoitathan ajan tasalla olevat yhteystietosi

Viestinnän helpottamiseksi pyydämme taloyhtiöiden asukkaita ja osakkaita ilmoittamaan ajan tasalla olevat yhteystietonsa nettisivuiltamme löytyvän lomakkeen kautta: https://www.mtr.fi/sahkoiset-palvelut/yhteystietojen-paivitys/

Palvelemme sähköisesti

Asiakaspalvelumme on avoinna normaalien aukioloaikojen mukaisesti, mutta pyydämme välttämään henkilökohtaista asiointia henkilökuntamme kanssa ja toivomme yhteydenotot sähköpostitse, puhelimitse tai nettisivuilta löytyvien lomakkeiden kautta. Mikäli asiointi toimistolla on välttämätöntä, on siitä sovittava etukäteen asiakaspalvelumme kanssa.


MTR-Isännöinnissä varaudutaan koronavirukseen

18.03.2020

MTR-Isännöinti suhtautuu koronavirukseen erittäin vakavasti. Kannamme yhteiskunnallisen vastuumme ja teemme voitavamme koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Haluamme suojata asiakkaitamme, yhteistyökumppaneitamme ja työntekijöitämme. Seuraamme tiiviisti viranomaistiedotusta ja tapahtumien kulkua.

Olemme päivittäneet sisäistä ohjeistustamme tartuntojen leviämisen minimoimiseksi. Viranomaisohjeistuksen mukaisesti olemme suositelleet henkilökuntamme jäävän toistaiseksi etätöihin. Lisäksi olemme ohjeistaneet, miten tartuntoja ennaltaehkäistään ja miten toimia, jos epäilee koronatartuntaa itsellään tai perheenjäsenellään. 

Palvelemme sähköisesti

Asiakaspalvelumme on avoinna normaalien aukioloaikojen mukaisesti, mutta pyydämme välttämään henkilökohtaista asiointia henkilökuntamme kanssa ja toivomme yhteydenotot sähköpostitse tai puhelimitse. Toimitamme asiakirjat vain sähköpostilla tai kirjepostilla, eli noutomahdollisuutta ei toistaiseksi ole. Pyydämme niin ikään asiakkaitamme toimittamaan kaikki dokumentit joko sähköpostilla tai kirjepostilla.

Toivomme, että taloyhtiöiden asukkaat ja osakkaat ilmoittavat ajan tasalla olevan puhelinnumeronsa ja sähköpostiosoitteensa isännöinnille, jotta pystymme tarvittaessa tiedottamaan nopeasti ja tehokkaasti. Yhteystiedot voi ilmoittaa nettisivuiltamme löytyvän lomakkeen kautta: https://www.mtr.fi/sahkoiset-palvelut/yhteystietojen-paivitys/

Lisäksi kehotamme seuraamaan taloyhtiön asukassivuja, johon saat tarvittaessa tunnukset asiakaspalvelustamme.

Taloyhtiön yhteisten tilojen käyttö

Viranomaiset eivät ole toistaiseksi antaneet käyttökieltoja koskien taloyhtiön yhteisiä tiloja, kuten saunaa tai pesutupaa. Päätöksen taloyhtiön yhteisten tilojen rajoittamisesta tai kieltämisestä tekee tarvittaessa taloyhtiön hallitus. Seuraa siis kiinteistössä tapahtuvaa tiedotusta tilojen käytön osalta ja toimi ohjeiden mukaisesti.

On suositeltavaa, että koronavirukseen sairastuneet, altistuneet tai muuten itsensä sairaaksi tuntevat eivät käytä yhteisiä tiloja, ja huomioivat näin muiden terveyden.

Karanteenissa tai eristyksessä olevien toiminta taloyhtiössä

Lääkärin karanteeniin tai eristyksiin määräämän asukkaan tulee noudattaa lääkäriltä saatuja ohjeita.
Oleellisinta on elää omassa asunnossaan ja välttää kontaktia muihin ihmisiin.  

Hallituksen linjauksen mukaisesti yli 70-vuotiaat velvoitetaan pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan (karanteenia vastaavat olosuhteet).

Jos olet karanteenissa tai eristyksissä, vältä kutsumasta kiinteistönhuoltajaa kotiisi, ellei vika edellytä välitöntä korjaamista. Tällainen vika on esimerkiksi kiireellinen vesivahinko. Vikailmoitusta tehdessä on suositeltavaa selkeästi kertoa, mikäli on karanteenissa tai eristyksissä.

Lisäksi muistutamme, että viranomaisten ohjeiden mukaisesti ylimääräisiä lähikontakteja on syytä välttää, vaikka ei karanteenissa olisikaan.

Naapuriapu

Mikäli sinulla on mahdollisuus tarjota naapuriapua karanteenissa/eristyksissä olevien ihmisten auttamiseksi, suosittelemme lämpimästi ilmoittamaan siitä jakamalla tietoa esim. postiluukusta tiputettavalla lapulla tai ilmoitustaululla.

Yhtiökokoukset ja muut taloyhtiön tapahtumat

Suomen hallitus on määrännyt, että julkiset kokoontumiset rajoitetaan kymmeneen henkilöön. Isännöintiliitto suosittelee, että samaa noudatetaan myös kaikissa taloyhtiöissä. Taloyhtiön yhtiökokoukseen, asukastilaisuuksiin tai talkoisiin osallistuminen ei ole syy vaarantaa kenenkään terveyttä.

Mikäli mahdollista, kannattaa yhtiökokous tai muu tilaisuus siirtää myöhempään ajankohtaan. Lain mukaan yhtiökokous on pidettävä kuuden kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Lakia säädettäessä ei ole kuitenkaan otettu huomioon tällaisen epidemian aiheuttamia poikkeusoloja. Oikeuskäytäntöä ei ole myöskään siitä, miten yhtiökokoukseen osallistuminen taataan kaikille osakkeenomistajille epidemian aikana.

Jos yhtiökokous pidettäisiin tällaisessa poikkeuksellisessa tilanteessa lain määräajan jälkeen, ei siitä seuraa suoraan mitään sanktiota taloyhtiölle tai yhtiön johdolle. Myös vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää aina sitä, että määräajan ylittämisestä aiheutuisi todellista taloudellista vahinkoa ja tämä vahinko olisi syy-yhteydessä tahallisuuteen tai huolimattomuuteen. Tällainen vahinko on kuitenkin hyvin teoreettinen ja vahinkoa arvioitaessa tulisi ottaa huomioon se, että lain määräajan ylittymiseen on vaikuttanut poikkeuksellinen epidemia-aika.

Päätös yhtiökokouksesta on kuitenkin tehtävä kussakin taloyhtiössä erikseen, sillä yhtiöissä voi olla hyvinkin erilaisia tilanteita. Jos yhtiökokouksen pitäminen on välttämätöntä ja yhtiöjärjestyksessä ei määrätä toisin, voidaan kokouksen pitämisessä hyödyntää etäosallistumismahdollisuuksia. Yhtiökokousta ei ole kuitenkaan mahdollista pitää kokonaisuudessaan etäyhteyksien avulla, vaan lisäksi on aina järjestettävä fyysinen yhtiökokous. Tällöin kuitenkin riittää, että fyysisesti paikalla ovat esimerkiksi osa hallituksen jäsenistä. Etäkokousmahdollisuudesta on mainittava yhtiökokouskutsussa.

Tarvittaessa päätöksentekoon voi osallistua myös postin tai sähköpostin välityksellä, jolloin osakkeenomistajan on ilmoitettava ennakkoon kantansa yhtiökokouksessa käsiteltäviin asioihin. Tämä osallistumistapa edellyttää mahdollisuutta tunnistaa osakas luotettavasti esim. allekirjoituksesta tai sähköpostiosoitteesta. Näiden osallistumistapojen ongelma on se, että yhtiökokouksissa voidaan tehdä myös muita päätösehdotuksia kuin hallituksen etukäteen valmistelevat esitykset. Osakkaat voivat luonnollisesti ottaa kantaa vain niihin asioihin, jotka ovat etukäteen tiedossa, ei itse kokouksessa tehtyihin esityksiin.

Osakkeenomistajat voivat kuitenkin päättää myös yhtiökokousta pitämättä sille kuuluvasta asiasta silloin, kun he ovat yksimielisiä. Tällainen päätös on kirjattava, päivättävä, numeroitava ja allekirjoitettava.

Seuraa oman taloyhtiösi tiedotusta yhtiökokousten ja muiden mahdollisten tapahtumien osalta.

Lisätietoja

Neuvontaa ja tietoa koronaviruksesta saa valtakunnallisesta neuvontapuhelimesta numerosta 0295 535 535.

THL:n päivittyvältä sivulta:
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19

Kotitalo-lehden päivittyvältä sivulta:
https://www.kotitalolehti.fi/koronaepidemian-vaikutukset-taloyhtion-arkeen-ja-yhtiokokouksiin-kokosimme-kattavan-paketin-kysymyksia-ja-vastauksia/


Inno Isännöinti Oy ja MTR-Isännöinti Oy yhdistyvät 1.7.2019 alkaen

28.06.2019

Inno Isännöinti Oy ja MTR-Isännöinti Oy ovat sopineet yrityskaupasta, jonka seurauksena yritykset fuusioituvat vuosien 2019–2020 aikana. Yhdistyessään yritykset muodostavat uudenlaisen kiinteistöjohtamiseen erikoistuneen, vahvan palveluntuottajan isännöintialalle, jonka tavoitteena on toimia koko alan suunnannäyttäjänä.

”Yhdistämällä molempien yritysten vahvuudet haluamme rakentaa ketterän palveluyrityksen, joka pystyy tarjoamaan asiakkailleen entistäkin nykyaikaisempia ja monipuolisempia palveluita. Yhdistyminen hyödyttää tulevaisuudessa molempien yritysten asiakkaita, kun toivottua kehitystyötä pystytään tekemään nopeammin ja tehokkaammin”, MTR-Isännöinti Oy:n toimitusjohtaja Krister Ilvonen sanoo.

Inno Isännöinti Oy:n ja MTR-Isännöinti Oy:n toimintaa jatketaan toistaiseksi omien y-tunnusten alla, eikä fuusiolla ole vaikutusta asiakassopimusten sisältöihin, ehtoihin tai hintoihin. Yhdistyminen ei edellytä asiakkailta toimenpiteitä, ja asiakkaille tiedotetaan prosessin etenemisen eri vaiheista. Molempien yritysten toimitusjohtajana toimii 1.7.2019 lähtien Krister Ilvonen.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Krister Ilvonen puh. 0504781105, krister.ilvonen@mtr.fi


Inno Isännöinti Oy on uuden ajan asiantuntijayritys, joka edistää ammattimaista kiinteistöjohtamista sekä kiinteistöjen jatkuvaa arvon kehitystä asunto-osakeyhtiöille, kiinteistöosakeyhtiöille sekä kiinteistösijoittajille. Tavoitteemme on edistää kiinteistöjen arvontuoton kehittymistä ja asukastyytyväisyyttä. Vuonna 1986 perustettu isännöitsijätoimisto on ISA auktorisoitu palvelutuottaja. Inno Isännöinti Oy:n tytäryhtiönä toimii Onni Isännöinti Oy, joka on kohdistanut palvelunsa pienille taloyhtiöille.
www.innoisannointi.fi

Vuoden Isännöintiyritykseksi 2018 valittu MTR-Isännöinti Oy tarjoaa asiakaslähtöisiä kiinteistönhallinnan palvelukokonaisuuksia asunto-osake- ja kiinteistöosakeyhtiöille Uudenmaan alueella. MTR-Isännöinnin palveluihin kuuluvat isännöinti-, taloushallinto-, projektinjohto-, laki- ja viestintäpalvelut sekä tekninen isännöinti. Vuonna 2000 perustetun MTR-Isännöinnin palveluksessa työskentelee yli 30 alan ammattilaista. MTR-Isännöinnillä on viisi toimipistettä Klaukkalassa, Hyvinkäällä, Vantaalla, Espoossa ja Helsingissä.
www.mtr.fi


MTR-Isännöinti on valittu vuoden 2018 isännöintiyritykseksi

18.09.2018

Isännöintiliitto valitsi MTR-Isännöinti Oy:n vuoden 2018 isännöintiyritykseksi Isännöintipäivillä Lahdessa 12.9.2018. Tänä vuonna palkintojen teemoina olivat asiakkaiden kuuntelu ja asumisen strateginen kehittäminen. 

Isännöintiliitto palkitsi MTR-Isännöinnin yrityksenä, joka kehittää asumista tavoitteellisesti ja lisää asukkaiden kuuntelua monin eri kehitys- ja kokeiluhankkein. Avauksia tavoitteellisen asumisen kehittämisen suuntaan ovat esimerkiksi taloyhtiöille tehtävät strategiat, henkilökunnan kouluttaminen strategiatyöhön ja taloyhtiöiden kokouskulttuurin parantaminen.

MTR-Isännöinti tarjoaa asiakkailleen asukaskyselyjen pohjalta laadittavat taloyhtiöstrategiat, joihin kiteytetään taloyhtiön arvot, kärkihankkeet ja taloustavoitteet. Kaikki erikoisammattitutkintoa suorittavat MTR:n isännöitsijät kouluttautuvat strategiatyöhön.

– Strategia kertoo taloyhtiön tahtotilan, tulevat kärkihankkeet ja auttaa määrittämään, arvostavatko asukkaat esimerkiksi ekologisuutta valinnoissa. Myös asumisen arkeen ja viihtyvyyteen liittyvät asiat huomioidaan, sillä elämä ei ole pelkkää seinää ja kattoa. Strategioilla onkin lisätty esimerkiksi yhteisöllisyyttä asiakasyhtiöissä, MTR-Isännöinti Oy:n toimitusjohtaja Krister Ilvonen kertoo.


Yritys on konseptoinut myös taloyhtiöiden yhtiökokoukset keskittymään menneen sijasta tulevan kehittämiseen, mikä houkuttelee enemmän osakkaita mukaan. Lisäksi MTR-Isännöinnillä on käynnissä muita hankkeita, joilla kehitetään taloyhtiöiden viihtyisyyttä. Yksi esimerkki on naapurisopua edistävä Hyveet Taloyhtiössä -hanke, joka tavoitteli tänä vuonna Isännöintiteko 2018 -palkintoa.

– Asiakaskokemus ohjaa kaikkea toimintaamme ja sen kehittämistä. Tämä on tärkein asiakaslupauksemme. Esimerkiksi taloyhtiöstrategioihin on kehitteillä asiakkaiden toiveesta pitkän tähtäimen taloussuunnitelma, jossa arvioidaan vastikkeiden kehitystä ja vaikutusta asumiskustannuksiin, havainnollistaa Ilvonen.



Palkinnot jaettiin Isännöintipäivillä Lahdessa 12.9.2018. Isännöintipäivät on isännöintialan suurin vuosittainen tapahtuma, jonne alan ammattilaiset kokoontuvat kouluttautumaan ja verkostoitumaan.

Isännöintiliitto palkitsee vuosittain alalla ansioituneita isännöintiyrityksiä, isännöitsijöitä ja isännöintitekoja. Vuoden 2018  Isännöintiliiton palkintojen teemoina olivat asiakkaiden kuuntelu ja asumisen strateginen eli tavoitteellinen kehittäminen.


MTR-Isännöinti ehdolla vuoden 2018 Isännöintiyritys- ja Isännöintiteko-palkintojen voittajaksi

06.09.2018

MTR-Isännöinti Oy on valittu Isännöintiliiton vuoden 2018 Isännöintiyritys- ja Isännöintitekopalkintojen finalistiksi. Tämän vuoden palkintojen teemoja ovat asiakkaiden kuuntelu ja asumisen strateginen kehittäminen.

Voittajat julkistetaan Isännöintipäivillä 12.9.2018.

Lisätietoja:
www.isannointiliitto.fi/ajankohtaista/mtr-isannointi-oy-kisaa-isannointiyritys-2018-palkinnosta/
www.isannointiliitto.fi/artikkeli/hyveet-taloyhtiossa-hanke-kisaa-isannointiteko-2018-palkinnosta/

Kuvaaja: Anne Vatén