Asukaslähtöistä isännöintiä MTR:ltä

15.11.2017

Isännöinti laskeutuu vihdoin pölyisten mappien takaa asukkaiden arkipäivään. Isännöitsijä ei ole enää asukkaiden käskyttäjä, jonka onnistumista mitataan pelkästään vastiketason alhaisuudella.  Palvelutason vaatimus asiakkaiden keskuudessa on vihdoin hypännyt 2010-luvulle, kun vastausajaksi ei riitä viikosta kuukauteen, korjaustyöohjelmaksi sinne päin sepustus ja lain tulkinnaksi järkkymätön ei. Tämän päivän isännöinnin tulee huomioida asukkaiden tahtotila ja johtaa taloyhtiötä yhteisesti sovittujen periaatteiden mukaisesti, siis asukaslähtöisesti.

Palvelumallin kehittäminen uudesta näkökulmasta

Olemme kuulleet usein ihmetystä alan pölyttyneisyydestä, jäsentämättömyydestä ja kankeudesta. Palvelukulttuurin koetaan keskittyvän lähinnä hallitusten antamien tehtävien toimeenpanemiseen ja asukkaat ovat välttämätön paha.  Olemme halunneet kääntää asioita: Mitä, jos asukas onkin kaikkein tärkein ja asukaskokemus isännöintiä ohjaava voima? Hallitus ja isännöinti ovat olemassa asukkaita varten eikä päinvastoin?

Lain minimivaatimusten täyttäminen ja palvelun tarkastelu perinteisin mittarein eivät riitä meille. Haluamme olla uudenlainen ja aidosti asiakkaistaan välittävä isännöintitoimisto, joka onnistuu konkreettisesti parantamaan asumisviihtyvyyttä sekä rakentamaan parempia asumisen yhteisöjä.  Tiivistettynä voisi sanoa, että haluamme ylittää asiakkaan toiveet ja odotukset. Avoin, luotettava ja läpinäkyvä toiminta ovat positiivisen asiakaskokemuksen peruselementit ja asiakastyytyväisyyden jatkuva seuraaminen kehitystyön edellytys.

Asukaskuuntelut ja viestintä avainasemassa

Asukaslähtöisyys lähtee aidosta halusta kuunnella. Me teemme asukaskuunteluita, joilla selvitämme tarpeet, mahdolliset puutteet ja tahtotilan, jotka jäsennämme strategiaksi – tulevaisuuden suunnitelmaksi. Strategia ohjaa taloyhtiön toimintaa yhdessä rakennuksen elinkaaren kanssa. Vuotuinen toimintasuunnitelma puolestaan jäsentää vuoden toimenpiteet hallituksi kokonaisuudeksi. Hyvä isännöitsijä tietää, mitä tekee. Vielä parempi kertoo sen asukkaille selkeästi ja riittävän usein.

Isännöintiä kehitetään yhdessä

Tulemme käsittelemään edellä mainittuja sekä monia muita laadukasta ja asukaslähtöistä isännöintiä koskevia aiheita tulevissa kirjoituksissamme. Toivomme, että blogikirjoituksemme herättävät teissä uusia ajatuksia ja saamme aikaan rakentavaa keskustelua. Tehdään yhdessä isännöinnistä entistäkin parempaa.

Asiakaslähtöisin terveisin,

MTR-Isännöinti Oy:n yrittäjät Krister, Teemu ja Tuulia